Školní les

inovace v udržitelnosti

Školní les je koncept z dílny Chaloupek, který propojuje výuku, manuální práci, vztah k přírodě, ekologii i lesnictví. Tento program nabízí školám příležitost dlouhodobě se starat o vlastní lesní plochu a využívat ji jako vzdělávací laboratoř, prostor pro pozorování a místo pro zapojení studentů do praktických aktivit, které mají přímý dopad na přírodu a krajinu.

Fáze: škálování neboli rozšiřování

“Pomáháme lesu, byť náš školní les nebude veliký, může být pestrý a zvyšovat tak biodiverzitu svého okolí. Ve školním lese také pracujeme s chybou – jde o pokusnou plochu. Tady nám nevadí, že část výsadby uschne. Právě chybou se člověk naučí nejvíce.”

Roky extrémních veder, sucha a kůrovcových kalamit, které devastují Vysočinu, jasně ukazují ničivý dopad klimatické změny na české lesy. Rozsáhlé holiny způsobené hynutím lesů vedou k erozi půdy a výrazné ztrátě biodiverzity, což staví společnost před otázku, jak rychle a efektivně obnovovat lesy. Jedním z možných řešení je model školního lesa, který vznikl v roce 2019, kdy Chaloupky dostaly darem lesní plochu a Gymnázium v Jihlavě hledalo prostor pro výsadbu lesa.

Model školního lesa umožňuje školám a obcím spolupracovat na obnově lesních porostů. Žáci se podílejí na sázení stromů a péči o ekosystém a mohou pozorovat, jak les roste. Tento praktický přístup k environmentální výchově posiluje nejen znalosti o lesních procesech, ale také vztah dětí k přírodě a jejich manuální dovednosti.

Vzdělávání v přírodním prostředí lesů umožňuje dětem prakticky poznávat přírodní procesy, sledovat změny ekosystému a učit se o významu udržitelných lesů pro zadržování vody a uhlíku. Učitelé využívají les jako prostor pro badatelsky orientovanou výuku, kde žáci sbírají semena, sází sazenice a staví oplocenky.

Navíc se žáci prostřednictvím pokusných ploch učí pracovat s chybou. Ne všechny sazenice přežijí, ale právě chyby jim poskytují cennou zkušenost, která se ve škole často vytlačuje. Lesní práce jim také umožňuje bojovat s environmentálním žalem, který mnoho dětí zažívá při pohledu na devastaci lesů.

V ČR je v současnosti patnáct školních lesů, převážná většina na Vysočině.

Součástí programu Školní les je také metodická publikace, která pomáhá školám zakládat klimaticky stabilní lesy. Publikace poskytuje praktické návody, jak vytvářet společně s dětmi druhově pestré a různověké lesy, které zadržují uhlík a podporují biodiverzitu.

Chaloupky za koncept Školní les získaly v roce 2022 druhé místo v prestižní soutěži SDGs Awards, první místo v soutěži Hello Země a Počin roku Kraje Vysočina. Chaloupky také spolupracovaly na dokumentárním filmu Lesní žal, který ukazuje, jak děti z Vysočiny vnímají ztrátu lesů a jak jim práce ve školním lese pomáhá zmírňovat environmentální žal.

Chaloupky se také věnují dekarbonizaci škol. Ve spolupráci s organizacemi SUSTO a CI2 vytvořily metodiku pro dekarbonizaci škol, kterou mohou zřizovatelé a učitelé využít při snižování uhlíkové stopy škol a jako nástroj pro výuku o dekarbonizaci.

Chaloupky jsou rovněž aktivní v přípravě první středoškolské učebnice zaměřené na změnu klimatu a podílejí se na platformě ucimoklimatu.cz, která poskytuje volně dostupné výukové materiály a podporu pedagogům. Usilují také o to, aby bylo téma klimatického vzdělávání a udržitelnosti pevně zakotveno ve formálním vzdělávání. Jsou součástí pracovní skupiny pro tvorbu nového rámcového vzdělávacího programu pro základní školy v oblasti přírodních věd.

Nositelé inovativní aktivity

Chaloupky jsou nevládní vzdělávací institucí zaměřenou na environmentální výchovu a vzdělávání, s důrazem na ochranu přírody, trvale udržitelný rozvoj a nově také na klimatické vzdělávání.

Zdroje použité při přípravě textu

Chaloupky, Školní les. Dostupné z: https://skolniles.cz/

Chaloupky, 2022. Školní les mezi oceněnými. Dostupné z: https://www.chaloupky.cz/skolni-les-sdgs/ 

iVysílání České televize, 2023. Lesní žal. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/14818643265-lesni-zal/