Vzdělávání v oblasti klimatické změny a udržitelnosti
inovace v udržitelnosti
Chaloupky o.p.s. a lesní mateřská škola
Napříč Krajem Vysočina a v sedmi ekocentrech - Brtnice, Kněžice, Zašovice, Baliny, Horní Krupá, Krátká, Třebíč
Tak jak Chaloupky v 90. letech spoluutvářely prostředí environmentální výchovy v České republice, patří nyní mezi hlavní aktéry rozvíjející novou oblast klimatického vzdělávání. Vytvářejí komplexní a vzájemně se doplňující aktivity, které posilují klimatickou gramotnost žáků i učitelů a rozvíjejí jejich schopnosti reagovat na současné výzvy udržitelnosti.


Fáze: ověřené a stabilní fungování

“Zavádění klimatického vzdělávání je pro mnohé učitele obtížné. Ale těžká je i klimatická změna, stejně jako všechny souvislosti, které se jí týkají. Co je výzvou pro politiky, průmyslové podniky, pro lidi pracující se zemí, pro sociology nebo psychology, to je výzva i pro učitele. Našim portfoliem klimaticko-vzdělávacích aktivit jim v tom chceme pomoct.”

Podle Tematické zprávy České školní inspekce z roku 2024 zůstává přírodovědná gramotnost žáků na základních a středních školách v České republice na nízké úrovni. Přibližně pětina žáků má problémy i s jednoduchými přírodovědnými úlohami. I když se moderní vzdělávací přístupy zaměřují na aktivní učení, například prostřednictvím bádání a experimentování, nejčastější metodou výuky stále zůstává frontální výklad. Významná část žáků také uvádí, že se s příležitostmi pro aktivní vzdělávání v přírodních vědách vůbec nesetkala.
Výzkumy ukazují, že žáci, kteří se setkávají s aktivními výukovými metodami, dosahují lepších výsledků nejen ve vědomostních testech, ale také rozvíjejí dovednosti, které jim umožňují aplikovat získané znalosti v reálném životě. Prokázaný je také pozitivní vztah mezi účastí žáků v zájmových klubech environmentální výchovy a vyšší úrovní jejich znalostí a zapojením do aktivit na ochranu přírody a klimatu.

Přestože pojmy jako skleníkový efekt, obnovitelné zdroje energie nebo uhlíková stopa jsou mezi mladými lidmi v České republice známé, výzkumy ukazují, že ve srovnání s jejich vrstevníky z okolních zemí, například z Rakouska, mají mladí Češi o těchto tématech méně znalostí (60 % mladých Rakušanů tyto pojmy dokáže vysvětlit, zatímco přibližně 60 % mladých Čechů nikoli). Každý pátý mladý Čech dokonce uvádí, že o změně klimatu nemá téměř žádné vědomosti. Zároveň se mladí lidé shodují, že vzdělávací instituce jim v oblasti klimatického vzdělávání neposkytují dostatečnou podporu, a mnozí z nich se obávají, že nemají dostatek informací nebo odvahu, aby se veřejně zapojili do diskusí a akcí na ochranu klimatu.

Chaloupky na tuto výzvu reagují komplexním přístupem ke klimatickému vzdělávání, který zahrnuje široké spektrum aktivit pro žáky, učitele i veřejnost. Nabízejí jak krátkodobé, tak i pobytové programy, které propojují teoretické znalosti o klimatu s praktickými dovednostmi. Příkladem je pobytový program "Týden o klimatu", který se zaměřuje na pochopení klimatických změn v širším kontextu historie a jejich dopadů na lidskou společnost.
Další klíčovou oblastí je podpora učitelů v klimatickém vzdělávání, které se teprve nyní začíná dostávat do popředí zájmu. Chaloupky poskytují školení a metodické materiály, například prostřednictvím seminářů "Jak funguje planeta", kde učitelé získávají nástroje pro začlenění klimatických témat do výuky zeměpisu, fyziky, občanské nauky a dalších předmětů. V seminářích jako "Jak na školní klimatickou zahradu" se pedagogové učí, jak propojit zahradní pedagogiku s klimatickými tématy.

Chaloupky se také věnují dekarbonizaci škol. Ve spolupráci s organizacemi SUSTO a CI2 vytvořily metodiku pro dekarbonizaci škol, kterou mohou zřizovatelé a učitelé využít při snižování uhlíkové stopy škol a jako nástroj pro výuku o dekarbonizaci.
Chaloupky jsou rovněž aktivní v přípravě první středoškolské učebnice zaměřené na změnu klimatu a podílejí se na platformě ucimoklimatu.cz, která poskytuje volně dostupné výukové materiály a podporu pedagogům. Usilují také o to, aby bylo téma klimatického vzdělávání a udržitelnosti pevně zakotveno ve formálním vzdělávání. Jsou součástí pracovní skupiny pro tvorbu nového rámcového vzdělávacího programu pro základní školy v oblasti přírodních věd.
Nositelé inovativní aktivity
Chaloupky jsou nevládní vzdělávací institucí zaměřenou na environmentální výchovu a vzdělávání, s důrazem na ochranu přírody, trvale udržitelný rozvoj a nově také na klimatické vzdělávání.
Martin Kříž
programový ředitel
775 740 221, martin.kriz@chaloupky.cz
Česká školní inspekce, 2024. Přírodovědná gramotnost a přírodovědné vzdělávání na základních a středních školách. Tematická zpráva. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2024/TZ_Prirodovedna_gramotnost/resources/_pdfs_/2024_TZ_Prirodovedna_gramotnost__.pdf
Česká školní inspekce, 2020. Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020. Tematická zpráva. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%C3%A9%20zpr%C3%A1vy/TZ_Environmentalni-vychova-na-ZS-2019-2020.pdf
Daniš, Petr. 2024. Jak rozumět různým postojům studentů ke změně klimatu? Učím o klimatu. Dostupné z: https://ucimoklimatu.cz/metodiky/8-jak-rozumet-ruznym-postojum-studentu-ke-zmene-klimatu/
Nesehnutí, 2023. Strach z budoucnosti, nedostatek znalostí a změny životního stylu. Nový průzkum ukazuje vztah mladých lidí ke klimatickým změnám. Dostupné z: https://nesehnuti.cz/strach-z-budoucnosti/
Poláčková, Ivana, 2023. BEZ LAVÍC: Neučím podľa učebníc, pretože o nich o klimatickej zmene nič nie je, hovorí outdoorový učiteľ Martin Kříž. Čierna Labuť. Dostupné z: https://ciernalabut.dennikn.sk/12098/bez-lavic-neucim-podla-ucebnic-pretoze-v-nich-o-klimatickej-zmene-nic-nie-je-hovori-outdoorovy-ucitel-martin-kriz/