KRA

aktér v udržitelnosti

neziskový sektor

Hranice, Chotěboř

KRA (kravínské venkovské umění) působí v historické budově starého zanedbaného statku. KRA poskytuje prostory pro experimentální práci umělců s ekologií a technologiemi na venkově. Kromě rezidencí pořádá alternativní hudební festival (On/Off) a organizuje prezentace či různá představení. KRA se podílí na pořádání mezinárodních umělecko-vědeckých festivalů během celého roku.

Cílem KRA je vytvořit sdílenou infrastrukturu, která bude přispívat k rozvoji živé, kritické a kreativní, environmentální krajiny 21. století.

V uplynulém desetiletí KRA investovala do částečné obnovy budovy z počátku 18. století, která slouží jako trvalý obytný prostor i jako prostor pro ubytování umělců v rámci rezidencí. Součástí je i digitální studio a prostory pro práci.

V KRA věří v trvalou péči o kulturní dědictví prostřednictvím rozvoje nového venkova v rámci inovativních a ekologických přístupů ve spolupráci s lidmi a alternativními organizacemi v okolí. 

Přestože umělecky a kulturně působí již od roku 2012, od roku 2015 úžeji spolupracují s místními sociokulturními, vzdělávacími a biofarmářskými organizacemi. Jednou z našich nedávných obav je pokles rozmanitosti a hrozný stav mokřadů kolem nás. 

Jsou zapojeni do nizozemského umělecko-vědeckého programu o alternativní energii, především z větrných turbín, jehož koordinátorem je University of Groningen. Regionální historie však ukazuje, že do období 1. světové války se na Vysočině využívala především vodní energie. V poslední době jsou místo solárních a větrných turbín úspěšně nasazovány vodní turbíny, čímž se snižuje negativní dopad na životní prostředí. Pro nadcházející čtyři roky (od roku 2024) uvažují v KRA o hlubším prozkoumání tohoto tématu s pracovním názvem: Letopisy vodního díla - propojení všech jejich aktivit (rezidence, DIY workshopy, koncerty/představení) a bádání do hloubky s umělci/vědci/občany nad tématy:

  • obnova krajiny, obnova a navrácení rybníků, jezer, příkopů a zavlažovacích systémů,

  • možnost zavedení vodních turbín pro malé obce a Off grid oblastí (t.j. oblastí bez připojení na elektrorozvodné sítě) jako DIY (z anglického “do it yourself”, česky doslova “udělej si sám”) udržitelného řešení,

  • práce s hydrofony pro monitorování kvality a druhové rozmanitosti s využitím modelů umělé inteligence pro rozpoznávání a klasifikaci (umělecko-vědecké, vzdělávací).

V roce 2024 bylo toto téma ústředním tématem našeho minifestivalu Voda-La-Vida 1 (KRAmp) a 2 (Doby Ledové), kde spojili výrobce ultra/infra/hydro mikrofonů s profesionálními terénními rekordéry a participativním publikem pro “soundwalks”, workshopy a ukázky. Dvě slovenské rezidenční umělkyně, Michaela Caganová a Romana Klementis, také pracovaly s vodními instalacemi a fontánami a veřejně se prezentovaly. Umění kladou do souvislosti se širším zaměřením na ekologické problémy a povědomí a podněcujeme diskusi o změně postoje zavedením zelených technologií.