Montessori škola Polná

aktér v udržitelnosti

neziskový sektor

Polná

V Montessori střední, základní a mateřské škole v Polné se vytváří vzdělávací prostředí respektující jedinečnost každého žáka, kde se radost z učení snoubí s pocitem úspěchu a kde žáci rostou v odpovědné a vědomé členy společnosti. Škola poskytuje celostní vzdělávání a podporuje rozvoj  nejen dětí a mladých lidí, ale i jejich rodin a průvodců, a to v prostředí založeném na důvěře, přátelství a spolupráci.

Montessori škola Polná je soukromá škola, která vznikla v roce 2019 a jejíž zázemí roste společně s žáky, novými aktivitami a školní komunitou. První výseč kruhu, budova základní školy, otevřela své dveře žákům v roce 2020. O rok později se kolektiv rozšířil o děti předškolního věku a přibylo prostředí mateřské školy. V roce 2023 se otevřela střední škola, což vedlo k dalšímu rozšíření areálu. Pro školu je ale mimořádně důležité i to, co se děje za jejími zdmi. Alespoň 30 % výuky probíhá venku, ať už ve školní zahradě, školním lese nebo při objevování okolí.

Vzdělávání je zde postavené na vzájemně provázaných principech Montessori pedagogiky. Partnerský přístup a respekt k jedinečnosti každého dítěte přispívá k individuálnímu rozvoji a podporuje samostatnost ve vzdělávacím procesu. Svobodná volba práce dětem dává odpovědnost za jejich učení a pomáhá jim budovat důvěru ve vlastní schopnosti. Věkově smíšené skupiny podporují spolupráci a sociální učení, zatímco respektování tzv. citlivých období zajistí, že děti mohou rozvíjet své dovednosti v souladu s vlastními potřebami. Prostředí je pečlivě připravené tak, aby odpovídalo aktuálním potřebám vývoje dítěte a motivovalo k objevování. Průvodci dětem pomáhají nalézt jejich přirozenou cestu rozvoje a podporují je v jejich vlastním tempu učení.

Jedním z hlavních poslání průvodců je být "hledači zájmů a talentů" jednotlivých žáků. Jejich úkolem je nalézt rovnováhu mezi vedením a ponecháním prostoru dětem, aby objevovaly svět vlastníma očima. Jak uvedla ředitelka Lenka Marková v přednášce PechaKucha: "Máme možnosti jim nabízet aktivity v rámci připraveného prostředí a pravidel tak, aby mohli poznávat svět a rozvíjet se tak, jak nejlépe dovedou, protože mají velkou intuici a skutečně vědí, kam směřují, pokud jim to my dospělí příliš brzy nesebereme."

Montessori Polná si uvědomuje, že vzdělávání není jen o dětech, ale také o rodičích a komunitě, kterou se snaží budovat. Rodiče se mohou do školního života zapojit různými způsoby - od konzultací, přes brigády a slavnosti, až po rodičovské kavárny.

Vedle jídelny a školní družiny zde působí i Rodičovské centrum, které nabízí prostor pro pravidelná setkání rodičů s malými dětmi (1,5 - 3 roky). Tato setkání kombinují aktivity uvnitř i venku a podporují individuální přístup, samostatnost a přirozený rozvoj nejmenších dětí.

Škola klade důraz na samostatnost a odpovědnost nejen za sebe a své učení, ale i za okolní svět. Jak uvedla ředitelka: "Všem nám je společná myšlenka, že jsme ve společenství, kde držíme pospolu. Ty věci, které můžeme budovat, budujeme společně, když si uvědomujeme svoje kvality a kvality lidí kolem sebe."

Kontakt

Použité zdroje

Montessori střední škola, základní škola a mateřská škola Polná. 2025.  Rodinné centrum Radost s Montessori. Dostupné z: https://www.montessoripolna.cz/rodinne-centrum-1 

Montessori střední škola, základní škola a mateřská škola Polná. 2024. Výroční zpráva o činnosti školy ve školním roce 2023/2024. Dostupné z: https://www.montessoripolna.cz/file/1037990 

PechaKucha Night Jihlava. 2023. Lenka Marková. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=-o9PpJD0uOs